Як закуповує Укроборонпром

7 липня команда B2G Consulting провела вебінар "Як та що закуповує Укроборонпром" з в.о. директора із закупівель Концерну Романом Аврамовим.

Роман розказав, чому закупівель Концерну не треба боятися, а, навпаки, варто приходити і брати участь в них.

Записали для вас коротко найцікавіше! А з відеозаписом можна ознайомитись за посиланням.

Роман Аврамов
В.о. директора із закупівель Державного Концерну "Укроборонпром"
Концерн Укроборонпром (УОП) є стратегічним виробником озброєнь та військової техніки в Україні. Він об'єднує більше 100 підприємств в цій галузі. 70 підприємств Концерну проводять закупівлі, багато з яких проходить в системі Прозорро.

Сам Концерн є замовником в розумінні ЗУ «Про публічні закупівлі». А ось на підприємства, які входять до складу Концерну, Закон не поширюється. Це тому, що вони здійснюють свою діяльність на комерційній основі та не підпадають під критерії визначення замовника в розумінні цього закону. Проте, з метою максимальної відкритості та ефективності закупівель , починаючи з січня 2020 р. , всі закупівлі підприємств УОП перейшли в систему Прозорро. Для цього використовується допорогова процедура в цій електронній системі.


В УОП був розроблений власний порядок закупівель, яким керуються підприємства Концерну.


Цей Порядок покликаний задати єдину закупівельну стратегію для всіх підприємств Концерну, пришвидшити процедури закупівель та мати більше гнучких можливостей. Посилання на Порядок - https://ukroboronprom.com.ua/documents/normativno-....


В УОП наголошують на важливості достатньої конкуренції між учасниками. Підприємства УОП мають декілька рекордів в Прозорро по кількості учасників, які вийшли на тендер.


Так, на тендер ДП «Укрспецекспорт» в 2020 році прийшло 38 учасників. В 2021 р. ДП «Антонов» провів ефективний тендер на закупівлю спецодягу, де взяло участь 28 постачальників. До речі, цей тендер переміг в хіт - параді кращих закупівель травня 2021 р. на Прозорро.

Середня кількість учасників на аукціон - 2,14.
Загальна кількість учасників які беруть участь у торгах - 7,02 тис



Роман вважає, що недостатньо оголосити тендер та споглядати за ним із - за кута. Необхідно комунікувати з ринком, вибудовувати довіру до себе як до замовника.

Коли потенційні учасники знають, що організатор торгів проводить чесні закупівлі, без якихось підковирок – тоді він витратить час та прийде на ці торги.

Основні кошти, які витрачаються на закупівлі, – це металообробне та інше обладнання, військова техніка, сировина, газ, електроенергія. За кількістю процедур переважають закупівлі військової техніки та сплави - те, власне з чого збирається техніка.


Робота з ринком перед проведенням тендеру може значно покращити результати закупівлі.
Тому, передтендерні консультації з постачальниками є важливою практикою в проведенні закупівель УОП.

Особливо, якщо це стосується складних закупівель, коли закупівельник знає, що йому необхідно придбати, але потрібно більше розуміння, як це зробити краще (важливо закупити потрібний та якісний продукт, при цьому, не переткнувши межу, за якою знаходиться дискримінація учасників).

Саме постачальники при загальному обговоренні допомагають знайти рішення проблемних питань формування технічних завдань та інших вимог до предмету закупівлі.
Підписуйтесь на телеграм-канал B2G Consulting
В Концерні запроваджено централізований відбір постачальників за деякими групами товарів. На центральному рівні об'єднуються потреби всіх підприємств.

Безпосередньо Концерн проводить конкурс в системі, на основі якого підприємства укладають прямі договори з постачальниками -переможцями.

Напрямки, які наразі централізовано, - це закупівля електроенергії, газу, аудиторських послуг, страхування, пальне, оцінка та інші однорідні категорії, які на центральному рівні можна надати великому колу підприємств Концерну.



Для того, щоб за найнижчу ціну закупити товар кращої якості, вступають в силу кваліфікаційні критерії та вимоги до конкретної товарної групи. Мінімальна вартість – не самоціль.

Це добре , але за умови належної якості та часу. Основна мета закупівель - забезпечити наші війська технікою. Тому, якість завжди стоїть на першому місці.

Бюджет закупівлі формується у відповідності до мінімальної пропозиції, яка отримана мінімум від 3 -х постачальників або за відповідною контрактною ціною минулого періоду.

Якщо який - небудь постачальник в роботі з підприємством Концерну не виконав умови договору, то інше підприємство за погодженням з підрозділом безпеки, яке підтвердить зазначену інформацію, може відхилити цього учасника.



Враховуючи те, що підприємства УОП не підпадають під дію ЗУ «Про публічні закупівлі», ці закупівлі не можуть бути оскаржені в Антимонопольному комітеті України . Для забезпечення можливості оскарження дій замовника в Концерні створили власну систему оскарження.

Учасник торгів може подати скаргу на закупівлі підприємства УОП через відповідний розділ «Оскарження» на сайті Укроборонпрому. Оплата за подання скарги відсутня.

Така скарга розглядається колегією, яку очолює заступник генерального директора з безпеки Концерну, директор із закупівель, директор з правових питань та керівники виробничих управлінь. Високий статус колегії та обов'язковість до виконання її рішень робить механізм оскарження впливовим важелем.

Строки для подання скарги досить обмежені через стислі строки на здійснення самих закупівель. Скарга на вимоги тендерної документації подається не пізніше ніж за 24 години до завершення періоду уточнень. Постачальник має 3 дні на оскарження результатів процедури з моменту оприлюднення рішення замовником.

В 2020-2021 р. р. в колегію надійшло більше 450 скарг, 1/3 з яких було задоволено.



В Концерні використовується практика «24 години на виправлення помилок» - коли замовник знаходить недоліки в документації учасника, він надає йому 24 години на виправлення.

Цей інструмент використовується більш широко, ніж передбачено положеннями ЗУ «Про публічні закупівлі». Замовники Концерну зобов'язані надавати 24 години на виправлення будь-якої помилки, а не тільки тих, що стосуються кваліфікаційних критеріїв.

Зокрема, Роман навів такий приклад: учасник тендеру на постачання авіаційних запчастин на підтвердження виконання аналогічних договорів надав договір, але на постачання запчастин для бронетехніки. Йому було надано 24 години на виправлення. Йому вдалося виправити власну помилку, оскільки він мав аналогічні договори на поставку авіаційних запчастин. Контракт було укладено, вигідну пропозицію не було втрачено.



Як стати постачальником УОП? Роман Аврамов стверджує, що в Концерні немає особливого списку, куди потрібно потрапити, щоб стати постачальником!


Інформацію про закупівлі Концерну та підприємств, що входять до його складу, можна знайти на будь-якому майданчику, підключеному до системи Прозорро за кодом підприємства. Також всі оголошення про закупівлі містяться в розділі «Закупівлі «на сайті Укроборонпрому.